Sprawa promocji - ciąg dalszy Drukuj
wtorek, 01 stycznia 2013 23:47

 

Temat wydatków na promocję w Kętach budzi duże zainteresowanie mieszkańców, rodzi też sporo kontrowersji. Wielu z nas zadaje sobie bowiem pytanie: czy kwoty, jakie na ten cel przeznaczamy są adekwatne do potrzeb, albo porównywalne z tymi z ostatnich lat i wydatkami u sąsiadów? Przyjrzyjmy się więc liczbom, które mówią same za siebie.

 

 


Sprawa promocji - ciąg dalszy

 

Temat wydatków na promocję w Kętach budzi duże zainteresowanie mieszkańców, rodzi też sporo kontrowersji. Wielu z nas zadaje sobie bowiem pytanie: czy kwoty, jakie na ten cel przeznaczamy są adekwatne do potrzeb, albo porównywalne z tymi z ostatnich lat i wydatkami u sąsiadów? Przyjrzyjmy się więc liczbom, które mówią same za siebie.

 


Wydaje się, iż w dobie kryzysu zwiększające się z roku na rok wydatkowanie publicznych pieniędzy na promocję gminy Kęty jest nieracjonalne. I tak na przykład, w poprzednich latach, wydatki na promocję kształtowały się następująco:

 

Widać znaczący wzrost wydatków, bo aż o 268,1% na promocję gminy w roku 2011 wraz z objęciem urzędu burmistrza przez Tomasza Bąka.


Analizując lata 2009 i 2010 w odniesieniu do roku 2013 obserwujemy wzrost wydatków na promocję gminy o blisko 491%.

 

lata kwota

wzrost % w stosunku

do roku poprzedniego

kadencja
2009 100.000,00 zł - Roman Olejarz
2010 100.000,00 zł 0% Roman Olejarz
2011 368.100,00 zł 268,1% Tomasz Bąk
2012 541.731,00 zł ok. 47,2% Tomasz Bąk
2013 590.840,00 zł ok. 9,1% Tomasz Bąk


Porównując dane z sąsiednich gmin i powiatów, można powiedzieć, że jesteśmy liderem w wydawaniu pieniędzy publicznych na reklamę gminy. Poniżej przykładowe zestawienie wydatków na promocję, jaką prezentowane poniżej jednostki samorządu terytorialnego przeznaczyły w swoich budżetach na rok 2013:

 

nazwa jednostki samorządu terytorialnego wydatki budżet 2013 r. wielkość wydatków na promocję budżet 2013 r. liczba mieszkańców kwota przypadająca na 1 mieszkańca
gmina Kęty 91 mln zł 590.840,00 zł 33.845 tys. 17,43 zł
gmina Andrychów
108 mln zł 180.000,00 zł 43.855 tys. 4,10 zł
gmina Porąbka
41 mln zł 104.000,00 zł 15.307 tys. 6,80 zł
powiat Oświęcim 159 mln zł 368.878,00 zł 153.603 tys. 2,40 zł
powiat Wadowice 125 mln zł 100.000,00 zł 156.488 tys. 0,63 zł
gmina Bielsko-Biała 723 mln zł 1 100.000,00 zł 174.503 tys. 6,30 zł

 

Najmniej na promocję w roku 2013 wyda powiat Wadowice – w przeliczeniu na  1 mieszkańca – będzie to kwota 0,63 zł, najwięcej natomiast wyda gmina Kęty, bo aż 17,43 zł na jednego mieszkańca. Nawet tak liczna gmina jak Bielsko-Biała, która posiada budżet prawie 8-krotnie większy od gminy Kęty, w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyda na promocję jedynie 6,30 zł w roku 2013.

 

Powyższe zestawienie poddaję pod rozwagę i analizę każdego mieszkańca gminy Kęty. Czy aż tak kosztowna reklama gminy jest nam potrzebna? Niech każdy sam sobie odpowie.


Wiesław Gawęda
Radny Rady Miejskiej w Kętach

Poprawiony: poniedziałek, 11 lutego 2013 01:12